tirsdag den 11. september 2012

Didaktisk design


Tryk, temperatur og tilstandsformer



  • Lav en video og upload den til youtube.com
  • Videoen skal indeholde to forsøg:
Et forsøg om tryk
Et om temperatur og tilstandsformer

  • På videoen skal der vises:
Hvordan forsøgets sættes op
Hvordan det laves
Konklusionen af forsøget

  • På videoen skal du/I fortælle om den faglige teori, der passer til forsøget.
  • Når de andres videoer er uploadet, skal du se dem, og skrive en faglig kommentar til. Vælg to videoer som du/I skrive kommentarer til.
  • I din/jeres video, skal der være ca. 5 sekunder sort skærm i begyndelsen med hvid tekst, med hvem der har været med til at lave videoen.
  • Videoen skal uploades til youtube inden efterårsferien, og linket til videoen skrives ind i dette dokument http://tinyurl.com/trykvideoliste

  • Log in på www.fysik-kemi-tjek.dk med din uni login. Lav træningsopgaverne FÆ1A, FÆ1B, FÆ1C, FÆ2, KE1, KE2 Når du har løst træningsopgaverne ligger der to prøver som du også skal løse. Prøverne er åbne indtil den 24/10.

Træningsopgaverne kan du lave 3 gang per uge, men prøven får du kun et forsøg til.


Lidt hjælp:
I skal tage udgangspunkt, men ikke nødvendigvis holde jer til, jeres bog om emnet, samt jeres kopiark.

Det er faglig tjek på www.fysik-kemi-tjek.dk Se punktet oven for.

Jeres video skal helst ikke vare længere end fem minutter.
Husk at du/I, i din/jeres video ikke må bruge musik pga copyright.

Har du ikke lavet video før, så er det en god hjælp at bruge youtube editor til klipning mm.
Når du er logget ind på din youtubekonto som er den samme som din google/gmail konto, så går du ind på www.youtube.com/editor

Her er en link til hjælp til programmet, hvis du har brug for hjælp til det
https://sites.google.com/site/webappsudtryksformer/youtube-editor/youtube-editor-del-1

Det du/I vil blive bedømt på.
  • Du/I vil blive bedømt på dit/jeres faglige niveau.
  • Du/I vil blive bedømt på dine/jeres faglige kommentarer til de andres videoer.
  • Du/I vil blive bedømt på din/jeres video og formidlingen i videoen.
  • Du/I vil blive bedømt på din/jeres evne til at opstille og udføre forsøget.
  • Du/I vil blive bedømt på jeres besvarelse i fysik-kemi-tjek

Du/ I vil få en samlet karakter for jeres arbejde.

På illustrationen under denne tekst, kan I se hvordan I bliver bedømt. Det nederste lag i pyramiden giver mindst point, det øverste lag flest

I har fysiktimerne til rådighed, og alt den tid I ellers vil bruge på opgaven, hjemme. Jeg kan altid kontaktes på skolen eller over intra, hvis I har brug for vejledning.

Brug desuden facebook gruppen til at linke til din video, eller spørg de andre om hjælp.

Mvh
Henrik

3 kommentarer:

  1. velformuleret, god ide, har prøvet at bruge Movie Maker i stedet for til redigering

    SvarSlet
  2. Faktisk synes jeg at youtube editor er bedre end movie maker. Det gør jeg fordi youtube tager alle mobiltelefon og smartphone formater. Det gør movie maker ikke.
    Det er derfor meget nemmer at opgave med telefonen og så uploade til youtube.

    SvarSlet
  3. Kære Henrik
    Et spændende forløb, hvor dine elever i den grad bliver deres egen didaktiske designere. Målsætningen og køreplanen har du beskrevet godt og præcist.
    Der er ingen tvivl om at dine elever gennem deres produktioner, hvor de formidler og dokumenterer deres forsøg lærer rigtig meget her arbejder de jo netop med viden af 2. orden hvor effekten er eksponentiel. (Jvnfr. Artiklen Videnformer og didaktiks vægtforskydning http://www.laeringsteknologi.dk/?p=82 )
    Er dine elever så selvkørende, at de kan klare punkterne selv. Jeg tænker på om de tidligere har deltaget i en facebook gruppe, om de ved hvordan de optager og oploader video på YouTube og kommenterer eller bruger YouTube Editor. Desværre kan du ikke udlevere web2bevisets videopræsentation af Editor tjenesten til dine elever, da linket kun kan åbnes af kursister på modulet … måske kan du selv give et lille kursus for de elever, der har brug for det, eller finde en vejledning et andet sted?
    Har du overvejet hvor tæt du følger dine elever undervejs. Du skriver at du altid kan kontaktes på skolen eller over intra, men hvad med de elever der ikke kontakter dig? Kontakter du dem og hvordan sikrer du at de er på rette spor?
    Vi glæder os til at følge dit og dine elevers arbejde …

    SvarSlet