søndag den 23. september 2012

Didatisk design; Statistikopgave i 8klasse

Statistikopgave for 8. klasse. 2012


Du/I skal lave en statistikopgave.


Her kan du stille tekniske spørgsmål til hvordan de forskellige ting laves. Du kan stille matematiske spørgsmål for at få hjælp til en opgave.
Hjælp de andre i gruppen, hvis de har nogle spørgsmål, som du kan hjælpe med.
Hvis der er ord eller begreber du/I ikke forstår, så kig under punktet “Lidt hjælp” længere nede i dokumentet.

  • Opgaven skal laves som et fælles dokument på google drev

Du/I har to uge til at lave opgaven.




I dette dokument http://tinyurl.com/statistikdata, kan I sætte en undersøgelse op, som I har brug for til at indsamle data.

  • Besøg ovenstående side mindst en gang per dag, og udfyld de undersøgelser som er sat op.

Opgaven skal tage udgangspunkt i en nyhedshistorie fra dr.dk, tv2.dk, pol.dk eller borsen.dk
Det betyder du kan nøjes med at finde en overskrift til din opgave på nettet. Selve materialet kan du selv sætte op på ovenstående hjemmeside. Hvis du kan finde noget statistik i nyhedshistorien må du gerne bruge den.

Opgaven kan bygges op som de opgaver I har lavet med de tidligere problemregninger.
Det vil sige opgaven skal begynde meget let, hvorefter hvert efterfølgende spørgsmål bliver lidt sværere.

  • Opgaven skal indeholde mindst et spørgsmål hvor opgaveløseren skal tolke på noget statistisk- materiale.
  • Opgaven skal indeholde mindst et diagram.
  • Løsningen på opgaven skal indeholde mindst et diagram.

  • Opgaven skal indeholde flere forskellige  statistiske deskriptorer uden det bliver kunstigt.
(husk at gennemsnit, størsteværdi, mindsteværdi, variationsbredde samlet kun tæller for én deskriptor)



Alle begreber er vist og forklaret i matematikhåndbogen. Begreberne I kan bruge er:
hyppighed h(x), størsteværdi, mindsteværdi, variationsbredde, median, typetal, gennemsnit, summeret hyppighed H(x), frekvens f(x), summeret frekvens F(x), diagramtyper, kvartiler, grupperede observationer, boksplot.

Valgfri del til dem som bliver hurtig færdig.


  • Du/I kan lave jeres opgave om til en hyperpræsentation.


  • Til sidst kan I lave en plakat i google tegninger. Plakaten skal indeholde en QR kode til jeres opgave, samt en udfordring til læseren om at løse udfordringen. Plakaten skal hænges  op mindst fem steder på skolen, hvor der kommer andre elever i udskolingen.


Lidt hjælp.


  • Opret en google konto hvis du ikke har en.

  • Når du skal lave en hyperpræsentation, går du under dit google drev og vælger: opret præsentation.
En hyperpræsentation er, når du vælge et objekt på dit slide og linker det til et andet slide i samme præsentation. På den måde kommer der interaktivitet på din præsentation.

  • Du skal udgive din præsentation på nettet, så får du det link som du skal indsætte i samle- dokumentet.

Evaluering:

Du/ I bliver bedømt på opgaven. I vil blive bedømt med en karakter.

I bliver bedømt på følgende:

Faglige indhold. Jo højere fagligt niveau jo bedre bedømmelse.
Jeres brug af fagsprog.
Jeres brug af google drev, herunder fælles dokumenter.
Jeres valg af aktualitet og hverdagsrelevans Opgave skal handle om noget der betyder noget I jeres liv.

1 kommentar:

  1. Kære Henrik
    Dejligt du er igang med flere projekter på en gang! Du jonglerer virkelig med pænt mange web2.0 ressourcer fra både arbejdsformer og udtryksformer samtidig.
    Dine elever skal her have mange web2.0 tjenester i spil på en gang, facebook, google dokumenter, google regneark,google tegninger, google præsentationer og tjenester til at oprette QR koder. Måske kender de disse programmer i forvejen, hvis ikke kunne der være en fare for at arbejdet med teknikken vil overskygge arbejdet med indholdet?
    Opgaven med netop at formulere en opgave, der kræver at eleverne anvender faget (matematik) i en relevant nyhedshistorie de selv vælger og derfor er interesseret i, er rigtig god. Dine elever bruger her web2.0 ressourcerne både til at indsamle data, samarbejde om opgaveløsningen og til formidling og præsentation af deres resultater, det er super spændende.
    Interessant at følge deres arbejde ...

    SvarSlet